Zendingswerk is een zegen

16 september 2013


Beste allemaal, 

Heb enorm naar mijn maandag uitgekeken om weer berichten van jullie te lezen. Dank je wel dat jullie tijd voor me nemen, ik ben daar echt dankbaar voor. 

Het zendingswerk gaat hier goed. Het is allemaal heel precies plannen met onze onderzoekers, omdat ze allemaal zo verspreid zitten over het hele gebied. Het is nogal een klus, maar de voorgangers hebben het voor elkaar gekregen en zo gaan wij het nu ook doen en het lukt best aardig, al zeg ik het zelf :)  De enige moeilijkheid is dat we een beperking aan miles hebben, dus dat is een uitdaging. Maar daarom hebben we ook fietsen om hier in Kemmerer onszelf  te verplaatsen :) 

De wegen van de Heer zijn ondoorgrondelijk. Zo proberen wij mensen te vinden, en zo sta je te tanken en opeens roept iemand uit het niets: “Elders!! I love you!”  Het bleek een voormalig onderzoekster te zijn, die de lessen van de zendelingen had gekregen maar nooit had afgemaakt en ze wilde ze graag weer krijgen. Dus zo zie je maar, soms vinden de mensen ook gewoon jou. 

Het weer is hier heel raar, het blijft maar dagelijks regenen (het kan waarschijnlijk niet goed omgaan met een Nederlander  :P) in plaats van dat het warm en droog is. Het geeft wel een soort van vertrouwd thuisgevoel. Maar ik krijg ook te horen dat het ook echt nodig is, want de zomer was hier ontzettend droog. Maar het gevolg van bergen en regen: het gaat allemaal naar het laagste punt. Het gevolg is dat één van onze dorpjes heel wat wateroverlast heeft en dat er kelders zijn ondergelopen. We hadden de kans om afgelopen zaterdag daar te kunnen helpen om kelders schoon te krijgen en droog te maken. Ik vind het verschrikkelijk dat het deze mensen is overkomen, maar ik ben zo dankbaar dat ik ze mag dienen en om de handen uit de mouwen te steken. We waren niet de enigen, de kerk was daar goed vertegenwoordigd en mensen van overal uit de omgeving zijn daar naartoe gekomen. Het geweldig om die eenheid te zien en daaraan mee te doen. (zie het resultaat op één van de foto's).  Mochten er mensen ongerust zijn, wij zijn gewoon helemaal oke en alles is droog bij ons, behalve wanneer we door de regen fietsen :P 

We hebben geen eigen appartement en leven dus bij leden op hun zolder (mam, we houden het daar netjes en ik zal nog een foto sturen hoe het eruit ziet, dus maak je daar niet druk om ;) ). We leven bij de familie Jackson, een ouder echtpaar en echt geweldige lieve mensen! :D We hadden het voorrecht om samen met een pasgedoopte lid bij hun te eten. Ze hadden alleen maar groen eten, omdat ik als groentje hier in dit gebied dien, het was echt geweldig! :D en lekker ;)

De cultuur is toch een tikje anders dan thuis. Als je vraagt wat de mensen hun hobby's zijn dan is het 9 van de 10 keer gewoon jagen. Het jachtseizoen is ook weer geopend en een aantal van onze onderzoekers zijn gewoon voor een maand weg om te gaan jagen! Toen ik het voor het eerst hoorde stond ik echt verbaasd te kijken, maar ik ben er nu redelijk aan gewend. 

Het leven als zendeling is interessant en het leven hier in Wyoming is interessant, het is dus een interessante combinatie. Interessant is het juiste woord, want je kan niet 'raar' zeggen, want het is voor ander  normaal. Ondanks dit alles zijn de mensen hier geweldig! Ze zorgen echt goed voor ons en we hoeven niet bang te zijn om honger te lijden (en anders is jagen hier toegestaan :P). Ze zijn altijd zo gewillig om iets voor ons te doen, waar ik echt soms verbaasd van sta. Ik weet ook dat deze zegening komt, omdat jullie de zendelingen daar goed behandelen, ga zo door! Jullie zijn geweldig!!  Als zendelingen aanbieden of ze iets voor je kunnen doen, zeg dan af en toe ja. Als het goede zendingen zijn dan waarderen ze het als ze iets terug voor je kunnen doen! 

Ik ga zo verder met mijn planning, we gaan zo meteen nog even boodschappen doen en nog wat aan onze was doen. Vanavond gaan we een paar verwijzingen bezoeken en hopelijk staan er mensen open voor het evangelie. Het evangelie is geweldig en ik ben dankbaar voor de manier  waarop het levens zegent.  Het werkt voor ons allemaal net iets anders, waardoor het persoonlijk wordt. Het is wonderbaarlijk hoe het levens kan veranderen. 

Ik houd van jullie en vergeet niet af en toe een foto van jullie zelf te sturen.  Ik stel dat heel erg op prijs! Zet hem op met al jullie studies, school en werk! ik denk veel aan jullie en ik houd van jullie!

Liefs,

Martijn


Bij een eetafspraak
Lekker fietsen!



De zone waar Martijn in zit
Helpen bij overstroming

Geen opmerkingen:

Een reactie posten