2 ervaren elders samen

1 juni 2015


Beste Allemaal,  

Zoals als belooft zal ik wat meer uitgebreider zijn over hoe nu alles met mij gaat en hoe deze week verlopen. Things zijn een beetje chaotisch voor me geweest in de afgelopen paar weken. Voornamelijk met mijn gebied. Het bleek een beetje harder te zijn om me aan te passen met deze area en het hield me erg bezig in mijn hoofd en voelde dat ik overwelmend druk en het nam feitelijk al mijn tijd in beslag. Vandaar dat ik erg slecht was met e-mailen en ik probeer me erin te verbeteren om iedereen op de hoogte te houden, speciaal voor het thuisfront. 

Zo een week na de overplaatsingen. Mijn nieuwe collega is Elder Feiner van Fairfield, Vermont. Het gene dat mij zo verbaasde is dat we tegelijke tijd in het zendings veld kwamen. Dus ja, dat betekend dat we voor de zelfde tijd op onze zending zijn. Ik verwachte dat ik mij 2 overige overplaatsingen (3 maanden) in dit gebied zal blijven. Maar nu met deze verandering zijn er twee mogelijkheden. Of één van ons zal overgeplaatst worden voor de volgende transfer (wat in mij gedachte gemeen is om iemand in zijn laatste 6 weken in een nieuw gebied te zetten), of we blijven beiden samen voor een andere overplaatsingen en dan zal ons gebied worden ge-"white washed" (wat betekend een compleet nieuw companionship in het gebied word geplaatst). Als dat het geval is dan zal er heel veel informatie verloren gaan... En dat wil ik ook niet. Dus ja... Net een nieuwe overplaatsing en ik zit me alweer zorgen te maken over de volgende of zelfs overneemt einde van mijn zending. 
Aan de andere kant geniet ik ervan om een ervaren zendeling te dienen. We beiden hebben redelijk wat ervaringen en dat zal zeker van pas komen! Dus dat is een goed! 

Verder hadden we een goede meeting met Victoria (de verwijzing die we hadden gekregen afgelopen week) deze week. Ze iemand die erg geïnteresseerd was om meer over de kerk te leren. Ze is voor namelijk geïnteresseerd waarom we zulke hoge standaards hebben in onze kerk hebben, dat is iets dat haar heel erg aantrekt tot de kerk. Maar na 2 uur (ja, ze praat ook veel ;) ) in haar huis te zijn zagen we dat ze nog veel meer uit het evangelie kan halen dan onze morals and values. We zagen dat haar gezin gezegend kan worden door het evangelie. We zagen dat mogelijk dat het verleden begrepen kan worden door haar Verlosser, Jezus Christis. We zagen dat haar emotionele wonden genezen konden worden door de verzoening and dat ze vrede kan krijgen in haar leven. We zagen zoveel potentie wat het evangelie voor haar kan doen, maar ze is nog niet er helemaal klaar voor om alles in één adem te horen. Voor haar moeten dingen logisch zijn, ze ziet nog niet zitten om gewoon over dingen te bidden en dan vervolgens een beslissing te komen als ze een 'gevoel' krijgt of er emotioneel erover wordt. En ik kan dat begrijpen dat dat is waar ze daarmee zich niet op haar gemak voelt. 
Wanneer ik door haar ogen keek dan zijn we eigenlijk best een rare kerk mer rare geloven. En dat is ook wat ze ons vertelde. Maar ik weet ook dat ze antwoorden kan krijgen om de vragen die ze heeft. En ik weet ook dat de Heer dingen tot ons bekent kan maken door onze gevoelens, maar ook door ons verstand. En ik geloof dat Hij Victoria daar mee kan helpen om haar antwoorden te geven die zij kan begrijpen en haar zal helpen. Maar we moeten kleine stapjes met haar maken. Maar ze was enthousiast om met ons naar de kerkdienst te gaan. 
Ze haalde het helaas niet afgelopen zondag om er te zijn... nja, ik zou niet helaas moeten zeggen wat ze ging naar een afscheidsdienst van een kennis van haar. Dus ze was in kerk maar niet in onze wijk.

Verder zijn er meerdere veranderingen plaats gevonden in de afgelopen transfers. Zo ben ik nu weer de enige Nederlander in de zending nu Sister Spijkerman weer terug thuis is :( (dat was een snelle 1,5 jaar die zijn voorbij gevlogen). Ja, het is een beetje raar want heb ik weer niemand om pogingen te proberen om een conversatie te hebben in mijn native taal. Maar ik blijf de Nederlandse cultuur hoog houden op de Amerikaans continent ;) (zie mijn laatste foto met Sister Spijkerman)
Verder zijn we ook onze wagen kwijt. Dus niet meer rond rijden in ons gebied. En om eerlijk te zijn was ik daarin een beetje teleurgesteld en ook gefrustreerd. We kunnen om het moment niet eens half de hoeveelheid werk doen dat we voorheen deden. Maar aan de andere kant is het op het zelfde moment een zegen. Ik heb geleerd dat zendelingen niet bestaan om in een auto rond te rijden.
Laat me dat uitleggen:
We begonnen op fiets rond de rijden en je ziet zoveel meer mensen onder weg (en zij zien jou) en we konden op een redelijk tijd door ons gebied heen gaan. Alleen 1 groot verschil met thuis op je fiets te rijden: Thuis is alles plat, hierzo is alles berg op of afwaarts. Dus van ons appartment naar ons gebied was makkelijk (berg afwaarts) maar na een zware dag moesten we nog steeds terug berg opwaarts gaan... Misschien niet ideaal maar een douch op het einde van dag maakt alles weer goed. Maar al halver wege de week broke de fiets van Elder Feiner.... en nu lopen we dus rond in ons gebied. Maar na wat frustratie bleek dit ook weer een zegen te zijn. Het is nu zoveel makkelijk om stil te staan en om met mensen op straat te spreken. En gebeurde het dat weer ook een aantal dienstbetoon projecten konden doen die niet geplant waren (zie foto van elder Feiner in de hete zon aan het werken). Dus we hebben goede ervaringen op onze voeten :)

Verder zullen er nog veranderingen plaats vinden volgende maand. Met de nieuwe zendingen die gecreëerd worden in Utah zullen er ook veranderingen plaats vinden met de grenzen van de zending. Op 1 Juni zullen we een gedeelte van onze zending kwijt raken (inclusief zendelingen dat gedeelte dienen) en ook andere delen van zendingen krijgen (ook inclusief de zendingen die op dat moment in die gedeeltes dienen). Het zijn geen veranderingen waar ik naar uit kijk omdat we zendelingen zullen verliezen. Maar we hebben geen wie of waar dat zal plaats vinden, het allemaal nog een groot vraagteken. (Maar ik denk niet dat het met mij zal gebeuren omdat ik in het midden van de zending ben op het moment. maar je weet maar nooit)

Maar ja dat is wat op het moment aan het gebeuren is. Succes met alles wat jullie doen!

Liefs,

Martijn


Ps, de andere foto's zijn gemaakt op de dag voordat de overplaatsing plaats vonden (met Elder Callaghan, Elder Vause, Elder Kirsi and Ikke)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten